Vážení zákazníci, v súčasnej dobe sa nedá u dopravcu platiť dobierkou. Teraz akceptujeme iba platby prevodom alebo on-line kartou. Ďakujeme za pochopenie. 4child.sk

Poporodní deprese. Víte, jak se projevuje a čím ji překonat?

 

Pokud se po porodu nedostaví radost, něha a štěstí, místo toho jste nervózní, nešťastní a nevíte, jak si poradit, máte asi poporodní depresi. Zvýšená emotivita je pro mnoho matek v prvních měsících po porodu velmi charakteristická. Nejste v tom tedy sami. Prochází jí každá pátá až sedmá žena.

Nedostatek spánku, změna života k nepoznání, potíže s kojením i utišením dítěte, dokážou pořádně vyděsit a vyčerpat. Jde o stav, který lze po porodu považovat za fyziologickou komplikaci. Pokud zaznamenáte známky deprese, svěřte se svému lékaři. Poporodní deprese je porušení emoční sféry, kvůli níž matka v prvních měsících po narození dítěte zažívá silně negativní emoce. Projevuje se často do tří týdnů po porodu a někdy přetrvává několik měsíců či rok.

Poporodní deprese a příznaky

Depresivní nálada, ostré výkyvy nálad, plačtivost, potíže s péčí o dítě, odloučení od rodiny a přátel, zvýšená nebo snížená chuť k jídlu, nespavost, ospalost, slabost a únava. Přidává se nezájem o vše, co se vám líbilo, zvýšená podrážděnost a výbuchy hněvu i strach z toho, že jsme špatné matky. Máme pocit bezcennosti, hanby, viny i potíže s koncentrací. Běžné činnosti nám činí potíže, máme záchvaty úzkosti a paniky, myšlenky na zranění sebe i dítěte, smrt i sebevraždu.

Příčiny poporodní deprese

Po porodu se množství hormonů estrogenu a progesteronu v těle výrazně snižuje a způsobuje výkyvy nálad. Snižuje se i hladina dalších hormonů produkovaných štítnou žlázou. Trvalý nedostatek spánku nedává tělu možnost zotavit se. Na vině jsou i silné emoční zážitky, kdy se život ženy dramaticky změní. Tělo, vlastní identita i osobnost. Řešte to. Nebo se budete ptát, kdo vlastně jste až ve chvíli, kdy vaše dítě odejde z domu. Pak už je často dost těžké dělat v životě změny.

Jak se vypořádat s poporodní depresí

Zabírá zdravý životní styl, jednoduchá fyzická cvičení, odpočinek a spánek. Řekněte si o pomoc a věnujte čas a pozornost i sobě. Pokud vaše dítě usne, spěte taky. Nepořádek prostě nějak přežijete. Zbavte se vysokých očekávání a nesnažte se být dokonalé matky. Naučte se přijmout pomoc a komunikujte. Někdy stačí hodina s kamarádkou, na kosmetice nebo v tělocvičně. Poporodní deprese není vaše chyba, není třeba cítit vinu a stydět se. Porušení emoční sféry vyžaduje požádat kvalifikovaného specialistu o pomoc. Nechte si pomoci, ať si můžete užít chvíle s dítětem.

Nemáte ještě účet?

Registrujte se a získáte
Chci se zaregistrovat