Poporodní deprese. Víte, jak se projevuje a čím ji překonat?

 

Pokud se po porodu nedostaví radost, něha a štěstí, místo toho jste nervózní, nešťastní a nevíte, jak si poradit, máte asi poporodní depresi. Zvýšená emotivita je pro mnoho matek v prvních měsících po porodu velmi charakteristická. Nejste v tom tedy sami. Prochází jí každá pátá až sedmá žena.

Nedostatek spánku, změna života k nepoznání, potíže s kojením i utišením dítěte, dokážou pořádně vyděsit a vyčerpat. Jde o stav, který lze po porodu považovat za fyziologickou komplikaci. Pokud zaznamenáte známky deprese, svěřte se svému lékaři. Poporodní deprese je porušení emoční sféry, kvůli níž matka v prvních měsících po narození dítěte zažívá silně negativní emoce. Projevuje se často do tří týdnů po porodu a někdy přetrvává několik měsíců či rok.

Poporodní deprese a příznaky

Depresivní nálada, ostré výkyvy nálad, plačtivost, potíže s péčí o dítě, odloučení od rodiny a přátel, zvýšená nebo snížená chuť k jídlu, nespavost, ospalost, slabost a únava. Přidává se nezájem o vše, co se vám líbilo, zvýšená podrážděnost a výbuchy hněvu i strach z toho, že jsme špatné matky. Máme pocit bezcennosti, hanby, viny i potíže s koncentrací. Běžné činnosti nám činí potíže, máme záchvaty úzkosti a paniky, myšlenky na zranění sebe i dítěte, smrt i sebevraždu.

Příčiny poporodní deprese

Po porodu se množství hormonů estrogenu a progesteronu v těle výrazně snižuje a způsobuje výkyvy nálad. Snižuje se i hladina dalších hormonů produkovaných štítnou žlázou. Trvalý nedostatek spánku nedává tělu možnost zotavit se. Na vině jsou i silné emoční zážitky, kdy se život ženy dramaticky změní. Tělo, vlastní identita i osobnost. Řešte to. Nebo se budete ptát, kdo vlastně jste až ve chvíli, kdy vaše dítě odejde z domu. Pak už je často dost těžké dělat v životě změny.

Jak se vypořádat s poporodní depresí

Zabírá zdravý životní styl, jednoduchá fyzická cvičení, odpočinek a spánek. Řekněte si o pomoc a věnujte čas a pozornost i sobě. Pokud vaše dítě usne, spěte taky. Nepořádek prostě nějak přežijete. Zbavte se vysokých očekávání a nesnažte se být dokonalé matky. Naučte se přijmout pomoc a komunikujte. Někdy stačí hodina s kamarádkou, na kosmetice nebo v tělocvičně. Poporodní deprese není vaše chyba, není třeba cítit vinu a stydět se. Porušení emoční sféry vyžaduje požádat kvalifikovaného specialistu o pomoc. Nechte si pomoci, ať si můžete užít chvíle s dítětem.

Nemáte ještě účet?

Registrujte se a získáte
Chci se zaregistrovat

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení